Republik, ja tack.


Är det förenligt med en demokratisk stat att ha en statschef som ärver sin titel inom en och samma släkt? Nej jag tycker verkligen inte det.
Nu är det ju så att Statschefen i Sverige, för tillfället Kung Carl XVI Gustav, inte har någon egentlig matkt. Men han kan via uttalanden och så påverka en opinion. Vi bör ha möjligheten att välja vår statschef efter meriter och kompetens. Inte som det är nu, att den går i arv.
Därtill betalas varje år ett Apanage ut till Hovet på omrking 50 miljoner kronor, pengar som jag anser kunde användas bra mycket bättre.

Jag anser att monarki är ett förlegat och odemokratiskt system. Jag vill ha möjligheten att välja min statschef via folkomröstningar och därmed få till ett mer demokratiskt system än det vi har idag.
Det är därför jag är medlem i Republikanska Föreningen. Det är en förening som är partipolitiskt och religiöst obunden och som verkar för införandet av republik på demokratisk väg.


Kommentarer
Postat av: ida

tror du på allvar att vi på allvar får välja våra sttschefer efter meriter och kompetens bara för att man plockar bort monarkin? är det vi som kommer välja vem som är statsminister? ja till viss del beroende på vilket arti man röstar på, men man röstar på den partiledaren som partiet har valt? mer demokratiskt??

2009-02-11 @ 13:39:02
Postat av: P

Ja du Ida. Det är väl lite det som är målet med det hela. Att vi skall få välja våran Statschef efter hans kompetens, så svaret på det borde vara JA.

Sen vidare. Vid ett införande av Republik, vad är det som säger dig att vårat parlament(riksdagen) måste se ut som den gör idag?

Så ja, att få välja en statschef är klart mer demokratiskt än att ha en som ärver sin titel. Det hör hemma i ett feodalt samhälle som man i en demokrati vill komma från.



Prinsar och prinsessor hör hemma i sagans värld, inte i en demokratisk stat.

2009-02-12 @ 08:05:58
Postat av: Anonym

Jadu Petter....tacka vet jag givande inlägg som det om Nasse Nazist och Neger Phu. Att avskaffa monarkin vore dumt för då kan jag aldrig blir prinsessa ;-)



//En inte helt seriös sköldpadda

2009-02-13 @ 10:10:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback