Äta marsvin?

Ni har säkert inte missat "nyheten" om det lilla marsvinet som åts upp i tv-programmet Landet brunsås. Om ni nu har det så kan ni läsa artikeln här --->. För er som inte orkar läsa den kan jag sammanfatta den lite kort. Det är ett matlagninsprogram och i detta avsnittet så åt Erik Haag ett marsvin tillsammans med en familj från Peru, där det är en vanlig maträtt. En del av det som upprört människor är det faktum att detta marsvinet köptes på blocket av en familj som skulle sälja sitt husdjur. Intet ont anande sålde dom djuret som sedan tillagades i tv. Familjen som sålde marsvinet är upprörda och diverse djurrätts organisationer rasar mot allt från inköpet, till avlivningen till det faktum att dom åt ett marsvin.
Personligen tycker jag att köpa ett djur på blocket som säljs som husdjur för att äta upp det är både moraliskt fel och direkt förkastligt. Men det faktum att dom åt marsvin i programmet tycker jag inte på något sätt är fel. Vilka är vi att säga vilka djur som är rätt att äta och vilka man inte skall äta? Vi äter nötkreatur i Sverige, något som 900 miljoner hinduer i Indien aldrig skulle göra. I Kina käkar dom hundar(det finns för övrigt en dansk film som heter så med nordens bästa skådespelare Kim Bodnia i huvudrollen) vilket vi aldrig skulle göra här. Varför har vi rätt i den frågan? I Peru äter dom marsvin, så enkelt är det. Vilka är vi att säga att det är fel?
Jag tycker inte det är fel, inte på något sätt. Vill dom äta hundar i Kina, marsvin i Peru och nötkreatur i Sverige. Ja då skall man absolut få göra det. Sedan att det finns folk som inte vill detsamma är något jag även det har full förståelse för. Allt handlar om vilka traditioner och arv man är uppvuxen under. Att vi inte äter hund i Sverige beror ju på den starka kopplingen vi har till dom som husdjur och bruksdjur. Jag skulle aldrig vilja äta hund, men kan ju samtidigt inte säga att det är fel att det finns dom som gör det. Bara för att vi inte äter det så kan vi inte säga att dom Kineser som äter dom gör fel. Detsamma med dessa små marsvin. Så låt folk få äta sin mat i fred säger jag. Men köp den bara inte på blocket....


Ikväll delas förövrigt det stora bloggpriset ut. Jag skall bojkotta denna tillställning då jag på något sätt inte blivit nominerad. Hur juryn kan ha förbisett mig övergår mitt förstånd och med min bojkott skall jag visa hela etablissemanget mitt missnöje med deras agerande. Jag uppmanar er alla att följa mitt exempel och stå upp för mig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback